مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع : 1390/11/09
اساتید راهنما : دکتر جعفر رزمی
اساتید مشاور : دکتر رضا توکلی مقدم
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های سید محمد عرب زاد
در دهه گذشته تغییرات بسیار زیادی در حوزه مدیریت تأمین¬کنندگان در دنیای کسب و کار اتفاق افتاده است. وابستگی شرکت¬ها به تأمین¬کنندگان بیشتر از گذشته شده است و به این دلیل شرکت¬ها سعی می¬کنند تا روابط نزدیکتری با تأمین¬کنندگان خود برقرار کنند. در این میان، شرکت¬ها معمولاً با تعداد زیادی از اقلام خرید و تأمین¬کنندگان بالقوه مواجه هستند. همچنین با توجه به تنوع اقلام مورد نیاز، سیاست¬های یکسان تصمیم¬گیری در مورد تأمین اقلام مختلف منطقی به نظر نمی¬رسد. نیاز به سیاست¬های متفاوت بیان می¬کند که نوعی از دسته¬¬بندی اقلام خرید و تأمین¬کنندگان مورد نیاز است. در این پژوهش، براساس مدل کرالجیک و با طراحی یک مدل شبکه عصبی اقلام خرید به اقلام استراتژیک، اهرمی، گلوگاهی و عادی دسته¬بندی می¬شوند. هدف از این دسته¬بندی، تفاوت قائل¬شدن میان اقلام خرید جهت تخصیص سفارشات و اتخاذ سیاست¬های مناسب و متناسب با تأمین¬کنندگان اقلام مربوطه است. از سوی دیگر، تأمین¬کنندگان بر اساس عملکردشان توسط یک مدل شبکه عصبی به سه گروه مطلوب، متوسط و نامطلوب طبقه¬بندی می¬شوند. در این مرحله، تأمین¬کنندگان نامطلوب از میان تأمین¬کنندگان کاندید جهت تأمین اقلام حذف می¬شوند. در مرحله سوم، سایر تأمین¬کنندگان به طور اختصاصی جهـت تأمین اقلام دسته¬های مختلف ارزیابی و رتبه¬بندی می¬شوند. ابزار مورد استفاده جهت رتبه¬بندی تأمین¬کنندگان در این مرحله، ابزار آنتروپی شانون است. نهایتاً، رتبه¬بندی صورت¬¬گرفته ملاک تخصیص سفارشات خرید خواهد بود. کارایی روش پیشنهادی با ارائه یک مثال عددی و مقایسه با دو مدل مشابه دسته¬بندی برگرفته از ادبیات تحقیق بررسی می¬شود. نتایج بدست¬آمده از پژوهش نشان می¬دهد که رتبه¬بندی تأمین¬کنندگان و تخصیص سفارشات خرید با درنظر گرفتن ماهیت اقلام خرید توانمندی بیشتری جهت مدیریت اقلام خرید و تأمین¬کنندگان ایجاد خواهد نمود.